poniedziałek, 25 stycznia 2016

Szyneczka gotowana-wyjątkowo krucha i soczysta


Rozkręciłam się z domowymi wędlinami na dobre-bo te które kupujemy ostatnio w sklepach to sama chemia.Więc ciągle coś robię i wypróbowuje nowe przepisy i na pewno jeszcze powstanie wiele wędlin w mojej kuchni bo wychodzą znakomite-no i najważniejsze-wiem co w nich jest....
Polecam bo naprawdę warto,jest krucha,soczysta i doprawiona idealnie-spróbujcie sami taką zrobić 


Sposób przyrządzania domowej szyneczki:

Zobaczcie krótki film jak zrobić taką szyneczkę⇓⇓


 Do peklowania: na 1 kg mięsa 100ml wody z 25g soli peklującej to wstrzykujemy do mięsa(można zwykłą strzykawką zakupioną w aptece). Po o strzyknięciu wstawiamy do zalewy na 1 litr wody 50g soli peklującej, 3 ząbki czosnku, kilka ziaren ziela angielskiego i pieprzu ziarnistego, 2-3listki laurowe, 2 łyżki majeranku.


 Zostawiamy na kilka dni w lodówce(3-4 dni). Codziennie odwracamy. 
Do gotowania: robimy nową zalewę-Na 2 litry wody dajemy 2 łyżki majonezu, ziele angielskie, pieprz, kilka ząbków czosnku(ja daję nie obierany tylko rozgnieciony), majeranek, listek laurowy, ewentualnie jakieś ulubione zioła, jeśli mięsko było peklowane to 1 łyżkę soli jeśli nie było peklowane to 
4 łyżki. 

Mięsko sznurujemy wkładamy do wody (tak by całkowicie było zakryte).


 Wstawiamy na gaz i od zagotowania (pyrkamy) 8minut. Zostawiamy w tej wodzie na min 6h. Następnie wstawiamy jeszcze raz i znów gotujemy 8 minut i zostawiamy do wystygnięcia.


Jak wystygnie to wkładamy do lodówki ,żeby stężała i ,żeby można było łatwo pokroić na cienkie plasterki-
Smacznego!!!







99 komentarzy

  1. Ależ cudo! Wygląda smakowicie. Idealnie zapeklowane (widać po kolorze) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak robie,boczek, karkówkę, szynkę,jest też dobre do ,jest,cze ciepłe do ziemniaków,kapusty zasmażana,i też do chleba,ale domowego,do chleba dodaję 1 ziemniaka wraz z wodą w której się gotował,zmiksowany,taki chleb świeży nawet tydzien

      Usuń
    2. A czy karkówka nie wychodzi twarda, żylasta bo przecież ma przerosty

      Usuń
  2. Wygląda smakowicie,koniecznie muszę zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  3. a czy po drugim gotowaniu wyciągnąc i studzic czy w tej zalewie studzuc??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. studzimy w zalewie-ona wtedy dojdzie sobie powoli i nie będzie sucha

      Usuń
    2. Pani Kasiu,
      czy drugie gotowanie musi być dokładnie po 6 godzinach cz moze być godzinke wczesniej lub później?

      Pozdrawiam,
      Goska

      Usuń
    3. oczywiście ,że godzinka w jedną lub drugą stronę nie robi aż takiej różnicy,ja zazwyczaj pierwszy raz gotuję z rana wieczorem drugi raz i zostawiam do ostygnięcia do rana-pozdrawiam

      Usuń
    4. Ja gotowałam 3 razy, bo nie wstrzykiwalam soli do środka i bałam się że będzie coś nie tak. Jest pyszna. Naprawdę soczysta

      Usuń
  4. Wstawiamy na kilka dni do lodówki... Tzn na ile dni?

    OdpowiedzUsuń
  5. Szynka cudna mam pytanie gotujemy w tej zalewie czy w czystej wodzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do gotowania robimy nową zalewę już z majonezem-pozdrawiam

      Usuń
    2. Nie chce być niegrzeczna, ale kłania się czytanie ze zrozumieniem

      Usuń
    3. Wszystko jest przecież napisane. Normalnie ciemnogród.

      Usuń
  6. Dzieki ,tak sie zapatrzylam na ta szynke ,ze nie zauwazylam ,ze jest nowa zalewa i majonez.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma sprawy-a szyneczka naprawdę jest warta zachodu-ja już robiękolejną bo znika bardzo szybko

      Usuń
  7. Przecież sól peklujaca jest tak niezdrowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sól peklująca jest używana do konserwacji mięsa już od tylu lat i wątpię ,żeby była bardziej szkodliwa niż to czym na co dzień faszerują producenci naszą żywność-ale twój wybór-pozdrawiam

      Usuń
    2. Właśnie chciałam to samo napisać odnośnie soli peklującej, ale ma Pani rację Pani Kasiu, w szynkach sklepowych jest tyle badziewia, że sama sól peklująca nie powinna bardziej zaszkodzić. Mam jeszcze dwa pytania. Czy można naszprycować solą peklującą a do zalewy dodać zwykłą sól, bo mam tylko 1 paczkę soli peklującej? I czy można taką szynkę po ugotowaniu i ostudzeniu zamrozić? Pozdrawiam, Kinga.

      Usuń
    3. Myślę ,że można ją spokojnie zamrozić,ja często mrożę wędliny swojskie,a co do soli,to nie jestem pewna czy sól kuchenna zamiennie wystarczy,może nie być tak całkiem różowiutka,ale jak pani spróbuję to bardzo proszę o napisanie jak wyszła-przecież kiedyś nie mieli soli peklującej tylko zwykłą i przechowywali w niej mięso i to bardzo długo-może się uda-pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    4. Mam ten przepis i robię ją zawsze ,jest pyszna .Ja ją też kroję na kawałki i zamrażam

      Usuń
    5. Kiedyś używali do peklowania saletrę i zwykłą sól, dzisiaj zastępuje ją sól peklowana.Jak nie ma soli peklowanej można dodać zwykłą sól i trochę cukru, nie za dużo aby szynka nie była słodka.Cukier tak jak sól peklowana daje ładny różowy kolor

      Usuń
    6. mrożenie takich wyrobów wpływa tylko poytywnie na ich smak. Nie wiem, może w zamrażarce jakby "dojrzewały"? Ważne wydaje mi się by tak zamrozić aby jak najmniej wody "przy okazji" zamarzło.

      Usuń
  8. Wyglada super i jak tak smakuje jak wyglada no to nic dodac i nic ujac tylko sie zajadac pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Wyglada super i jak tak smakuje jak wyglada no to nic dodac i nic ujac tylko sie zajadac pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepraszam , gotować mięso tylko 2 razy po 8 minut?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak dokładnie-bo mięso stygnąć w tej wodzie powoli sobie dochodzi-polecam wypróbować

      Usuń
    2. Zagotować do bulgotania i 8 min
      A za drugim razem tylko 8 min czy też doprowadzić do wrzenia i 8 min pyrkac

      Usuń
  11. Wygląda smakowicie , moja już dzisiaj wstawiona w zalewie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszna szyneczka. soczysta i mięciutka:-) Gotowanie 2x 8 min wystarczy. Jestem pod wielkim wrażeniem Pani blogu.Serdecznie pozdrawiam, Agnieszka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że smakowało i zapraszam do wypróbowania kolejnych przepisów - pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  13. Jak długo powinna szynka stać w lodówce po ugotowaniu by stężała?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. min 2-3 godzinki,a najlepiej całą noc,wtedy kroi się najlepiej-nawet bardzo cieniutko-pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  14. Witam. Zabieram się za zrobienie tej szyneczki i mam trzy małe pytanka.
    1 czy marynate w której ma stać szynka trzeba zagotować z przyprawami i ostudzić?
    2 jakie ilość mniej więcej przypraw ile ziela angielskiego lub listków?
    3 jaka sól używamy do zagotowania zwykła czy do peklowania?
    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedzi.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalewy w której peklujemy szynkę nie gotujemy,po prostu mieszamy wszystkie składniki i dodajemy szynkę trzymamy 3-6dni ,a jak gotujemy szynke to dajemy ją do zimnej wody i dopiero zagotowujemy już z szynką,sól do peklowania-oczywiscie peklowa a do gotowania juz zwykła, ziela daje ok 3-4 ziarna a listki 2-3
      Pozdrawiam i smacznego

      Usuń
  15. Dziękuję bardzo za szybka odpowiedz. Napewno będę stałym czytelnikiem Pani bloga bo juz widziałam kilka przepisów do wypróbowania :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i zapraszam - wesołych świąt Wielkanocnych

      Usuń
  16. Jak mam 1,5 kg szynkę to musze gotować (pyrkolić)nie 8 tylko 12 min?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie trzeba dłużej, ja też czasem kupię większą i robią tylko więcej zalewy ,żeby była przykryta a gotuję tyle samo- pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  17. bo wszystko inne robilam w zwiekszonej ilosci

    OdpowiedzUsuń
  18. Szyneczka albo schabik wychodzi mniam. Można nie peklować tylko marynować, ale peklowana lepsza i ładniejsza.A w kwestii teorii : sól peklująca jest nowa dla ułatwienia ale zalewa czyli sól z dodatkiem saletry w proporcji 1 kg soli - 2 g saletry ( na czubek noża) jest w XIX w książkach kucharskich. Ludzie kiedyś zdrowiej żyli nie znając Exxx.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wstrzykiwać w kilku miejscach lub w jedno?

    OdpowiedzUsuń
  20. A "co robi" w tej zalewie majonez? Kupny majonez to głównie woda, olej, śladowe ilości jajka i śladowe ilości octu + wynalazki. Wiec jaka jest jego rola?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smakowa-bardzo fajnie podkreśla smak zalewy i tym samymym szyneczki-pozdrawiam

      Usuń
  21. Witam. Czy szyneczka po dwukrotnym obgotowaniu i wystygnieciu ma dalej zostać w tej zalewie jeszcze na jeden dzień w lodówce czy ja trzeba wyciągnąć z tej zalewy i dopiero dać do lodówki? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak już drugi raz pani ją obgotuje i wystudzi w tej zalewie to należy ja wyjąć i już bez zalewy schować do lodówki-pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  22. Moja właśnie się robi, na próbę. Jak się uda popiszę się w święta :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Słuchajcie.. szyneczka wyszła wspaniała, mięciutka, kruchutka i soczysta.Polecam wszystkim przepis, a autorce serdecznie dziękuję. Lecę do sklepu po szynkę i zabieram się za peklowanie szyneczek na święta. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za miłe słowa i cieszę się,że smakowała-pozdrawiam serdecznie i Wesołych Świąt

      Usuń
  24. Zamiast chemi, czyli soli peklującej, można użyć zwykłej kuchennej, różnica jest tylko w kolorze wędliny, ja tak robię od paru lat i jest problem w tym, że za szybko znika z lodówki ów szyneczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnica nie tylko w kolorze ale i w świeżości ,poprostu dłużej zachowuje świeżość

      Usuń
  25. Witam, prosze mi napisac dlaczego pani wiaze szynke,czy bez tego wiazania też można ja ugotowac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można bez wiązania-oczywiście,zależy jaki mamy kawałek,bo jeśli nie jest to zwarta kuleczka mięsa to warto ją obwiązać ,żeby była bardziej zwarta,wtedy lepiej się kroi-pozdrawiam

      Usuń
  26. ja dzisiaj zrobiłam schab i wyszedł twardy musiałam zabrac termometr od brata masarza i tak długo parzyc wedlin podobno sie nie gotuje tylko parzy w tem 75 stopni az mieso w srodku osiagnęło tem 74 stopni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jest przepis na szynkę nie na schab-szyneczka wychodzi idealna i robię ją bardzo często

      Usuń
    2. Ma Pani rację ja kiedyś skusiłam się na skorzystanie z podobnego przepisu i mięso wyszło twarde jak blacha. W związku z tym nie wierzę, że mięso przygotowane taką metodą może być "mięciutkie".

      Usuń
  27. czy 25g soli na 100ml wody to nie za duzo

    OdpowiedzUsuń
  28. Szynke zrobiłam bardzo smaczna, napewno często zagości u mnie na stole:-),Pani Kasiu przepisu na karczek coś podobnego jak szyneczka czasem nie ma??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. karczek robię pyszny pieczony w soli-polecam przepis również znajduje się na blogu-pozdrawiam

      Usuń
  29. pani Kasiu
    czy woda do zalewy musi byc przegotowana?

    OdpowiedzUsuń
  30. Do tej pory wędziłem szynki, co wymagało sporo pracy. Szynka z tego przepisu to rewelacja. Kolejny wyrób, po wędlinach dojrzewających i naleśnikach po chłopsku, który na stałe zagości w moim jadłospisie. W ogóle blog jest ekstra.Szkoda tylko,że tak mało zup, których jestem fanem.

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam a czy mozna taka szyneczkę po ugotowaniu trochę podwędzić w wędzarni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak najbardziej-kiedyś tak zrobiłam dałam w zalewę i po tym czasie do wędzarki zamiast do gotowania-wyszła przepyszna

      Usuń
  32. Czy ja dobrze rozumiem?Gotujemy tylko dwa razy po 8 minut i to wystarczy?

    OdpowiedzUsuń
  33. Robiłam, pyszniutka, szczerze polecam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam mam pytanie czy któraś z Pań robiła szynke w soli zwykłej od początku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie szyneczki w soli zwykłej nie robiłam ale myślę ,że można spróbować,na pewno kolor nie będzie już taki różowy ale smak powinien być taki sam,nie wiem tylko czy konsystencja będzie taka sama-pozdrawiam

      Usuń
  35. Witam, proszę podpowiedzieć jakie daje pani ulubione zioła do drugiej zalewy by szyneczka była snakowo smaczna? Ja nie mam ulubionych bo nie przepadam za bardzo za ziołami ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja zawsze daje majeranek,oregano i odrobinę kminku-można dać również zioła prowansalskie-pozdrawiam

      Usuń
  36. Witam, czy majonez jest niezbędny do zrobienia drugiej zalewy? I czy coś się stanie jak szyneczka postoi w zalewie 5 dni??

    OdpowiedzUsuń
  37. Majonez nadaje fajny posmak szynce,ale oczywiscie można go pominąć lub zastąpić innymi przyprawami według uznania,i 5 dni spokojnie może poleżeć, pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  38. Witam.Pani Kasiu robiłam wczoraj tę szyneczkę gotowaną i jest rewelacyjna.Rozpływa się w ustach. Dzisiaj pora na karkówkę, i na dniach schab. Już teraz na stałe będą na naszym stole.Polecam. Wędliny są naprawdę pyszne.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. i u mnie dzisiaj pierwszy raz -w tej chwili pyrka pierwszy raz

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam i pozdrawiam!
    Wygląda bardzo apetycznie,w związku z tym mam takie pytanie czy mogę to mięsko załadować do szynkowaru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że tak, tylko smak będzie trochę inny, bo jak się gotuje w zalewie to jeszcze nabiera smaku,pozdrawiam

      Usuń
  41. napisane o chemii ze sklepów a sama daje sól peklową a to też chemia, to że ładny wygląd czerwony świadczy o tym, że chemia działa.
    ja robię tylko z solą i przyprawami, ale takie co widzę w całości, musztardę dodaję lub gorczycę itd...

    OdpowiedzUsuń
  42. Super przepis. Robię już trzeci raz, tym razem z pięknej kulki szynki extra. Wcześniej normalna i dużo było gimnastyki z uformowaniem "kulki". Polecam i dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  43. U mnie dziś po raz drugi przygotowana zapeklowanai na świąteczny stół. Pierwszy raz zrobiłam i była pyszna. Mam nadzieję że i tym razem taka będzie. Dziękuję za super przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja robię to mięsko często, ale nie pekluję! Zawsze to mniej chemii, a smak jest super-a propo do gotowania jeszcze wrzucam do wody łyżkę świeżego, tartego chrzanu. Smacznego

    OdpowiedzUsuń
  45. Zrobiłam szyneczkę na święta i był to przebój sezonu! Nie zostało ani odrobinki, a to dowód na to, że była rewelacyjna. Pani Kasiu, to nie pierwszy Pani przepis, który wykorzystałam w domowej kuchni. Muszę przyznać, że Pani blog kulinarny należy do nielicznych, które uwielbiam. Pani przepisy są proste, podane bez zbędnego ględzenia, a potrawy zawsze wychodzą znakomicie. Bez zastanowienia można brać się do pracy, bo podane proporcje składników są idealnie wyważone. Pozdrawiam serdecznie i czekam na następne, równie fantastyczne pomysły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że znalazła Pani coś dla siebie i że smakuje, pozdrawiam serdecznie i szczęśliwego Nowego roku 🙂

      Usuń
  46. Gotujac ja nie mialam przekonania, ze gotujac dwa razy po 8 min moze wyjsc sznka taka pyszna, soczysta - SUPER!!!

    OdpowiedzUsuń
  47. Pychota😋soczysta i krucha. Od teraz będzie często na moim stole. Dzięki za przepis 😘.

    OdpowiedzUsuń
  48. Dzień dobry. Jeśli nie będę ostrzykiwac szynki mieszanką wody z solą peklujaca, ale będzie w zalewie ok 4 dni, to ile łyżek soli powinnam dać do zalewy w której będę gotować szynkę? Planuje zrobić na Święta i nie chciałabym niczego zepsuć. Proszę o odpowiedź i pozdrawiam.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie będziesz ostrzykiwać to musi być w zalewie dłużej, 4 dni nie wystarczą,minimum 7 dni ,pozdrawiam

      Usuń
  49. Czy tak zapeklowaną szynkę można gotować w worku próżniwym-metodąSW?Jeżeli tak to jakie parametry ustawic?

    OdpowiedzUsuń
  50. Czy tak zapeklowaną szynkę można gotować w worku próżniwym metoda SW?Jeśli tak to jakie parametry-temp.,czas gotowania?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde zostawione słowo-pozdrawiam serdecznie i miłego dnia!!