Flickr Images

poniedziałek, 16 listopada 2015

Kiełbasa swojska


nie ma to jak swojskie wyroby,a szczególnie pachnąca wędzarką jeszcze ciepła kiełbaska
od razu poczułam ,że coraz bliżej święta-poniżej przepis na moją kiełbasę,składniki których ja użyłam na ok 8 kg mięsa-wyszło minam ok 7kg kiełbaski wyszła wyśmienita.....

SKŁADNIKI:
boczek-2 kg
łopatka wieprzowa-1,5 kg
podgardle-1 kg
szynka b/k wieprzowa-1,5 kg
karkówka wieprzowa-2 kg
do tego:
jelita wieprzowe(zasolone można kupić w mięsnym sklepie)
czosnek-ok 14 ząbków
pieprz 4 łyżki
pieprz ziołowy 4 łyżki
5-6 łyżek soli peklowej(ja dałam 6 ale jak nie chcecie mocno solić to dajcie 5)
3 liście laurowe
4 łyżki majeranku
4 ziela angielskie
2 łyżki suszonego rozmarynu
1 litr lodowatej wody(musi być bardzo zimna)
PRZYGOTOWANIE:
mięso dzielimy na kawałki,chudsze mięsko(karkówkę,szynkę,część chudą z łopatki) mielimy na grubym sitku,potem zmieniamy na drobne sitko i mielimy na nim najtłustsze mięsko (boczek,podgardle,tłustszą łopatkę)
mieszamy mięsko,dodajemy wyciśnięty czosnek,liść laurowy z zielem angielskim,rozmarynem i majerankiem jeszcze rozdrabniamy blenderem,lub rozbijamy w moździerzu ,dodajemy do mięs,dajemy również pozostałe przyprawy i mieszamy dokładnie,dodajemy po trochę zimną wodę-która doda naszemu mięsu kleju),klepiemy nasze mięso mocno,żeby napowietrzyć nasze mięso,odstawiamy na 2 godz(nie przejmujcie się,że na początku może być za słone-bo po 2 godzinach już tak nie będzie.
jelita moczymy w ciepłej wodzie przez ok 15 min,potem wylewamy tą wodę i w nowej również ciepłej zostawiamy jeszcze na ok 1,5-do 2 godz.(najlepiej zrobić to w tym samym czasie -kiedy mięso na kiełbasę odpoczywa)
teraz zostaje nam już zamontować końcówkę do maszynki do kiełbasy i nabijać jelita mięskiem,pamiętajcie żeby końcówkę do kiełbasy posmarować olejem- zanim na nią nasuniecie jelita.
Nie nabijajcie kiełbasek zbyt mocno,żeby potem nie popękała
potem dobrze jak może kilka godzinek powisieć,zanim jeszcze ją zaczniemy wędzić i obeschnie,potem wędzimy-4-4.5 godziny, w wędzarce w 50-60 stopniach
smacznego!!!





7 komentarzy:

  1. Pieknie wyglada,musze dac ten przepis mojemu mezowi,od juz 2 razy robil sam kielbasy ale one byly za suche,nie wiem co robil zle ale nie bardzo mi smakowaly.Dzieki za przepis

    OdpowiedzUsuń
  2. No takiego posta to się nie spodziewałam:))) Ale ekstra kiełbacha!!! Mniam, mniam;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy tej soli nie za duzo na taka ilosc miesa?? Moja wyszla bardzo slona, moze to dzieki peklosoli? Na sam koniec wedzenia jakies 30 minut dodaje jalowiec, nasiona i galazki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proporcje są według przepisu z jakiego robiłam,mi wyszła bardzo smaczna i nie za słona,jeśli dla ciebie była za słona to daj następnym razem odrobinę mniej-bo każdy lubi co innego-pozdrawiam

      Usuń
  4. Wedzilismy 4 godziny i jest surowa w środku. Co robić? !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widocznie była za mała temperatura-musicie ją sparzyć,tak będzie najbezpieczniej-pozdrawiam

      Usuń
  5. Wedzilismy wczoraj, sprobowalismy dzisiaj!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde zostawione słowo-pozdrawiam serdecznie i miłego dnia!!